Rabia&BirdyRabia&BirdyBruger på fugle - danmarks største fuglegalleri
Dato: 2013-8-7

Rabia&Birdy Tilmeldt: aug 2013
Emner: 12
Svar: 48
Fugle: 1
Fotoalbum: 1
Videoer: 2

Kan jeg vende den af med at bide?

Hej! Min undulat Birdy, bider Naar jeg reatter dens kolbe begynder den at bide! Har i nogle gode raad til at jeg kan vende den af med det? Den er 6 maaneder gammel.

Haaber jeg for nogle gode raad!

Hilsen Rabia S

Gå til sidste svar »

Svar til: Kan jeg vende den af med at bide?

• Louise H Tilmeldt: maj 2013
    Emner: 3
    Svar: 54
    Fugle: 3
    7 år siden

Du har lige fået Birdy, har du ikke? Måske bider den, fordi den er utryg ved alt det nye og ved dig. Hvis jeg var dig, ville jeg give den lidt plads, finde ud af, hvad den rigtigt godt kan lide og så belønne den med en godbid, hver gang den opfører sig pænt og IKKE bider.

• Rabia&Birdy Tilmeldt: aug 2013
    7 år siden

Jo, jeg fik ham igår. Jeg er lige stået op og jeg taler med ham. Idag virker han lidt bedre Tak for svaret

7 år siden

Hvis du kun har haft den i et par dage, har den helt sikkert brug for at falde til. Det er forbundet med meget stress og utryghed for en fugl at blive flyttet, og her er der oven i købet både tale om, at fuglen er flyttet og har fået nyt menneske. Faktisk er det altid en god idé at give sin nye fugl lidt plads, fred og ro de første dage, så den lige kan falde lidt til... men den skal selvfølgeilg have mad og frisk vand.

7 år siden

Tusind tak for svaret! Jeg sidder nogle gange ved siden af hans bur. Men nogen gange når jeg går pipper han og når jeg kommer tilbage stopper han!

7 år siden

Et krumnæb pipper og "snakker" som regel, når de er godt tilpas. At han holder op med at sige noget, når du kommer tilbage til buret, betyder, at han er bange/utryg ved din tilstedeværelse.

Jeg har selv for nyligt hentet en lille baby-nymfeparakit hjem, og hun gør nøjagtigt det samme. Når jeg går, sidder hun og pipper og "snakker" med Max; gøjen i buret ved siden af, men så snart jeg kommer i nærheden af buret, bliver hun tavs igen og puster sig en lille smule op - et tydeligt tegn på, at hun endnu ikke er tryg ved mig og mit nærvær.

7 år siden

Nåå... På den måde...

7 år siden

Ja. Men bare rolig... Han skal nok vænne sig til dig. Du skal bare blive ved med at bruge tid ved hans bur. Start med at holde lidt afstand, og når du så kan mærke, han slapper af og bliver tryg ved den afstand, kan du rykke lidt tættere på osv.

7 år siden

Jeg sidder ved computeren nu(hans bur er tæt på computeren). Og nu er han bare stille. En gang imellem pipper han lidt.... Der er lidt afstand mellem os, han er bare stille.

7 år siden

Det tager tid for ham at falde til. Bare rolig; han skal nok blive glad og tillidsfuld. Har han legetøj at beskæftige sig med i sit bur? Hvis ikke, er det en god idé, når han sidder alene, så han har lidt underholdning. Er han ikke vant til det, kræver det nok lidt tilvænning, før han begynder at bruge det, men det vil helt sikkert være godt for ham med noget aktivering.

Prøv evt. også at spille lidt musik for ham (ikke for højt) - mine krumnæb ELSKER musik.

7 år siden

Han har et lille rundt spejl, en slags klokke(en slags legetøj). Nogen gange kravler han rundt og andre gange sidder han(det gør han altid når jeg kommer eller han kan hører nogle skridt). Han taler med fugle(jeg kan hører det når jeg vågner). Men når der er gået en uge eller to er det så tid til at tæmme ham?

7 år siden

Det er svært at sige, præcist hvornår du kan gå i gang med at tæmme ham. Det er fint, som du gør nu; at du opholder dig i nærheden af hans bur, men alligevel holder lidt afstand, så han vænner sig til dig. Og så kan du gradvist nærme dig mere og mere. Når du kan stå helt tæt på buret, uden han virker utryg eller bange, kan du begyndet at sætte hånden ind med nogle gode godbidder osv. Så skal han nok blive tam. Men ting tager tid.

• Sarah Emilie B Tilmeldt: dec 2012
    Emner: 17
    Svar: 152
    Fugle: 6
    Fotoalbum: 2
    7 år siden

pas på med spejle, det kan gøre dem agressive!

7 år siden

Jeg ved ikke om jeg skal fjerne spejlet...? Skal jeg eller skal jeg ikke?

7 år siden

Og jeg glemte også at sige, at han også har en gynge

7 år siden

Altså, jeg har også hørt den der med, at spejle kan gøre dem aggressive - omvendt har jeg haft en undulat, som havde et spejl, uden der skete noget ved det. Hvis du vil være på den sikre side, så fjern det, men ellers synes jeg bare, du skal læse din fugl og følge din mavefornemmelse.

7 år siden

Hej!!! Der er nu gået 4 dage. Dvs. Jeg har haft den i 4 dage. Men når jeg stikker hånden ind og vil ae den prøver den og bide mig igen! Er den stadig bange?

• Sarah Emilie B Tilmeldt: dec 2012
    Emner: 17
    Svar: 152
    Fugle: 6
    Fotoalbum: 2
    7 år siden

fjern spejlet og giv den tid

7 år siden

Okay Lige nu sidder han og hører guitar musik på min telefon Jeg har taget noget afslapende musik på

7 år siden

At vænne en fugl til nye omgivelser kan tage lang tid - det sker ikke over aften. Fire dage er slet, slet ikke nok. Selvfølgelig er nogle fugle lettere at gøre tamme end andre, men hvis jeg skal give dig noget at sammenligne med, så har min Pionus, Max, boet hos mig i snart 3 måneder og er stadig ikke tam. Og det er min lori og min nymfe, som har boet hos mig en uge, heller ikke...

Din undulat skal ikke alene vænne sig til nye omgivelser; han skal også vænne sig til et nyt menneske, og lige nu synes han uden tvivl, at det hele er meget farligt. Så tag det stille og roligt og brug masser af tid på bare at sidde ved siden af buret, snak til ham og syng evt. lidt for ham (mine krumnæb kan i hvert fald godt lide, når jeg synger og fløjter til dem). Først når han begynder at udvise interesse for dig sådan i al almindelighed, kan du begynde at lokke ham ved at sætte hånden ind i buret med en særligt lækker godbid. Og selv her skal du lade ham komme til dig.

Det er super svært, når man bare SÅ gerne vil sin nye fugl (det synes jeg også - jeg ville jo gerne have, at alle mine fugle kravlede rundt på mig allerede), men du får det bedste forhold til fuglen, hvis du giver ham tid og tager tingene i små skridt.

7 år siden

Okay I bøgerne siger de bare at når der er gået en uge(vi har haft ham i 6 dage nu) føler undulaten sig hjemme, og når der er gået 1-2 uger så kan man tæmme dem! Det er åbenbart ikke rigtigt! Men tusind tak for din hjælp

7 år siden

Bøger er nødt til at give nogle generelle retningslinjer, så jeg vil ikke sidde og sige, at din bog tager fejl - dog er min oplevelse, at det godt kan tage lang tid for en fugl at falde til et nyt sted. Jo ældre den er, jo sværere er det.

Unger falder som regel ret hurtigt til og er også lettere at gøre tamme.

7 år siden

Min er en unge(6 måneder gammel).

• Magnus S Tilmeldt: jul 2014
    Svar: 1
    7 år siden

Min fugl bider også - og den er ca. Et år gammel. Den fik en ny ven "skæppe" for jeg troede efter noget tid, at den følte sig ensom. Den blev glad, men den stoppede ikke! Hvad skal jeg gøre?

• Aage L Tilmeldt: feb 2021
    Svar: 1

Svar til: Kan jeg vende den af med at bide?

Bazoom bruger cookies til at huske dine indstillinger, målrette annoncer og til statistik.         Læs mere...