Cecilie SCecilie SBruger på fugle - danmarks største fuglegalleri
Dato: 2013-7-7

Cecilie S Tilmeldt: maj 2013
Emner: 2
Svar: 11
Fugle: 2

Køb af grå jaco.

Hej alle sammen!
Min kæreste og jeg skal købe en grå jaco. Og vi har en masse spørgsmål som jeg håber i vil og kan svare på. På forhånd tak.

- Nogle gode opdrættere, men forholdsvis billige?

- Bliver de dna testet og får ring på når man køber dem som unger?

- Hvor gamle skal de være før man må få den hjem?

- Bunddække og mad?

-Hvor meget legetøj i et alm bur på omkring 70x70x100?

Vi har kigget på en DBA og har fundet nogle unger til 3500,- Er det til at arbejde med, eller kunne det evt være svindel?

Hilsen Cecilie

Gå til sidste svar »

Svar til: Køb af grå jaco.

• Sofie J Tilmeldt: jan 2013
    Svar: 153
    Fugle: 6
    Fotoalbum: 3
    Videoer: 6
    4 år siden

Jeg her ikke lige tid til et retfærdigt svar. Prøv evt at spørge på dette facebook forum.
    https://www.facebook.com/groups/319624704786316/

Her du eller skal i til at have barn (profilbilled) da vil jeg fraråde køb af grå jaco da de så absolut ikke er børnefugle, og det vil være synd at den skal sidde som fange i sit bur.

• Cecilie S Tilmeldt: maj 2013
    4 år siden

Okay mange tak
    Hehe nej det skal vi ikke. det er bare en ballon jeg har under kjolen

4 år siden

Jeg har fundet en på dba. og har snakket med opdrætteren. De har en hun tilbage som er ret speciel. hun holder sig sådan lidt i baggrunden og er meget forsigtig.(hun er fra et kuld på 5, så de har været 7 gøjer i alt) Jeg har fået at vide at de leder efter den rette familie til hende som har rigtig meget tålmodighed overfor hende.
    Jeg er frisk på at springe ud i det. Men tror du det er for risikabelt når man er førstegangskøber?

Link til annoncen: http://www.dba.dk/papegoeje-dejlige-roedhale-g/id-1001318143/

• steen W Tilmeldt: jul 2013
    Svar: 10
    4 år siden

Hej Cecilie.
    Jeg bliver automatisk skeptisk når en sælger beskriver en fugls personlighed som "speciel"
    Det kan betyde at fuglen rent faktisk fejler noget. Men det kan også bare betyde at det er den der har ligget nederst i hakkeordenen. Under alle omstændigheder bør du besøge sælgeren (uden at tage penge med til købet) og se på fuglen.
    Tager den kontakt til dig når du er alene med den, eller forsøger den at komme væk?
    Virker den tillidsfuld?
    Er den velnæret? ( sammenlign med de andre i kuldet)
    pas meget på med at forelske dig i krybet... det har man jo en tendens til at gøre.

Og nu til dine spørgsmål:
    1.
    foretræk gode opdrættere frem for "relativt billige" indkøbsprisen på fuglen er det mindste af den samlede udgift over resten af dens liv.
    2.
    Ja.. hvis det er en seriøs opdrætter er den både DNA kønstestet OG ringet af et anerkendt fugle orginasation som fks. LDF (landsforeningen af fugleavlere)
    3.
    Der er ikke nogen regler for hvor gammel en papegøje skal være. Nogen vælger at tage fuglen hjem og hånd opfodre den ganske få dage efter klækning. Andre køber æg og ruger ud i maskine.
    Men for dig som første gangs køber vil jeg foreslå en ung fugl der stadig skal håndfodres en eller 2 gange om dagen. Men som ER begyndt at tage føde selv. Dette er det tidligste du skal prøve. Er fuglen håndopmadet og tam, samt den spiser vanlig kost, betyder det egentlig ikke noget for dig.
    4.
    INGEN SAND !!! avis papir.. træ piller. Skift avis hver dag !
    Mad: zupreem pellets eller lignende. lad ikke dyrehandleren prakke dig frøblanding på. Brug kun solsikkefrø til belønning og træning.
    5.
    Nej... bare enkelt nej !! du putter ikke en jaco ind i et bur på 70x70x100 med mindre det KUN er et sovebur.
    det er et bur der passer bedst til kanarie fugle og undulater !!!
    Det kan ikke understreges nok!!! det svarer til at du skulle sidde samme tid i et klædeskab.. nej vel ???
    Der er desvære ingen regler for hvor stort et bur skal være, men der er nogle ret gode retningslinier
    Buret skal minimum være dobbelt så bred og lang som fuglens vingefang. (udvokset)
    Buret skal være længere og bredere end det er højt. (dette er ikke let på det danske marked og er ikke så fandens vigtigt bare det ikke er et skorstens bur) og ALDRIG RUNDT !!!
    Det er ganske enkelt.. et bur kan ALDRIG blive for stort ! køb det største du overhovedet kan komme til for de penge du har, samt plads du har til rådighed.

Din fugl kommer til at tilbringe en stor del af sit liv i det, om du vil det eller ej. Da det er et ganske intelligent dyr du har valgt at købe, ja så må du oppe dig og tilbyde den ordentlige forhold !
    Der behøver ikke være meget legetøj, men du skal bytte det ud ofte. For ikke den kommer til at kede sig. Jeg bytter hver 3-4 dage med 3-4 forskellige sæt af legetøj.

Ønsker din papegøje al mulig held med sin ny ejer fremover

Mvh
    Steen

• Brian L Tilmeldt: jan 2013
    Svar: 55
    Fugle: 1
    4 år siden

En fugl skal være helt færdig opmadet inden den er klar til at komme videre, alt andet er useriøs.
    En papegøjer der stadig skal opmades, eller kun lige er begyndt at spise selv, kan ved den omvæltning det er at flytte hjemmefra, godt stoppe med at spise selv.
    Når en papegøje er håndopmadet, så er den helt tam, også selv om man venter nogle ekstra uger eller måneder med at få den hjem.
    I naturen kan en papegøje først lære at spise selv, efter den har lært at flyve, da den jo selv skal flyve hen til maden.
    Så en fugl der ikke er en god flyver, er sikkert stadig for ung til at flytte hjemmefra.

Nu ved jeg ikke lige hvad der er med den hun der er tilbage, men ellers ser annoncen fornuftig ud.
    Ungerne er opmadet ved forældrene i starten, så de har fået overført bakterier m.m. fra forældrene, så deres fordøjelsessystem er startet rigtigt op.
    Det ser også ud til at ungerne har fået lov til at være sammen under opmadningen, hvilket også er et stort plus.
    Så ved den opdrætter burde du kunne få en sund fugl, der ved at den er en fugl, hvilket burde give en meget bedre familie fugl.

Til modsætning, så findes der opdrættere der tager æggene fra forældrene, for at maskine udruge dem.
    Dette gøres for at få forældrefuglene til at lægge nye æg, som så giver flere unger.
    Disse maskinudruget unger bliver ofte placeret alene i en spand, hvor de kun kortvarig ser et menneske ved fodring.
    Disse unger forsøges normalt også solgt inden de kan flyve selv, så der ikke skal bruges plads eller penge på bure til dem.
    Sådan en fugl der kommer fra en papegøjefabrik, ved ikke om den er fugl eller menneske, da den aldrig har set andre fugle.
    Sådan en fugl vil typisk knytte sig for meget til et menneske (vælge det som mage), og vil blive aggressiv over for andre mennesker, da den ser dem som en trussel mod dens parforhold til det udvalgte menneske.

Så hvis du ikke lige vælger den pågældende fugl, så vælg en fra en lignede opdrætter.

4 år siden

Mange tak for jeres svar. nu er der en anden der har tilbudt mig fugle gratis.
    Sender lige mailen,

4 år siden

Hej,
    Tak for den bekymring, du har på disse fugle. Jeg ønsker at give disse
    papegøjer til ethvert kærligt hjem, det er et hjem, der er klar til at
    give dem den pleje, de har brug for.

Her er nogle vigtige oplysninger, du behøver at vide om papegøjer.

Race: Grå jaco
    Køn: han og hun
    Kælenavne: Kim og Lilly
    Alder: 9 måneder
    Størrelse ved udløb: medium large
    Potentiale: Perfect pet
    Personlighed: venlige med børn og andre kæledyr.

Jeg er fra Århus, men i øjeblikket i Cameroun med fuglene. Jeg
    ønsker at give dem ud gratis til enhver kærlig person, der kan give
    dem den pleje, de har brug for. Jeg er i Cameroun med min datter, som
    er alvorligt syg af kræft og jeg er for travlt til at strække sig, at
    jeg ikke har tid til at passe disse fugle. få et godt hjem til disse
    fugle er den vigtigste, vi har brug for nu, vil jeg gerne stille dig
    nogle få spørgsmål, og jeg har brug for svar på dem for at være sikker
    på at du vil give disse papegøjer et godt hjem.

1). Vedhæftet er nogle af de seneste billeder af papegøjer, elsker du dem?

2). Er du klar til at give dem den kærlighed og omsorg, de har brug for?

3) Har du en dyrlægeklinik eller en læge, i nærheden af dit hus for
    konstant tjekke op?

4) Er du leve med børn eller personer, så når du ikke er hjemme, de
    kan bo hos dem i huset.

5) Vil det være muligt, at du bør sende mig fotos med dig og fuglene,
    så jeg skal se, hvordan du gør med dem.

6) Vil du tage dem begge eller bare en??

Hvis du er virkelig seriøs med at få disse papegøjer så bare komme
    tilbage til mig så hurtigt som muligt med svarene på disse spørgsmål.
    Frem for alt er du velkommen til at spørge mig ethvert spørgsmål
    vedrørende dem, jeg vil svare dig.

De papegøjer er gratis alle hvad du skal betale er blot transport
    gebyr, som er 1500 kr. for én og 2900 kroner for begge, og du vil
    betale disse penge direkte til transportfirmaet, der vil blive
    transportere dem til dig.

Mange tak som jeg ser frem til dit svar.

Anna

4 år siden

Hun lyder troværdig og en som vil sine fugle det bedste. Men jeg er lidt bange for at den lange transport vil sætte et mærke i hukommelsen. Og at de så heller ikke kommer hjem til deres mor eller vante omgivelser.
    Hvad mener i?

4 år siden

Det er højst sandsynligt et forsøg på at franarre dig penge.
    Du betaler for fragten, men ser aldrig nogen fugle.
    Selve teksten bærer præg af at være oversat i Google translate, og er ikke skrevet af nogen der kommer fra Danmark.
    Hvis du var fra Danmark og havde et kræft sygt barn, så ville du sikkert skynde dig tilbage til Danmark, hvor der er god og gratis hjælp på hospitalet.

4 år siden

Du siger noget!

4 år siden

Selv om det ikke var fup, så skulle fuglen sikket forbi et karantænecenter nogle uger, før end du kunne få den hjem.
    Du kan læse lidt om import regler her:
    http://www.foedevarestyrelsen.dk/Leksikon/Sider/Import-af-fugle-%28bortset-fra-fjerkr%C3%A6%29.aspx

4 år siden

Jeg kom til at tænke på, hvorfra har Cameroun svindleren fået din e-mail adresse og den oplysning at du ønsker at købe en grå Jaco?

Har du opgivet begge oplysninger et offentlig sted på nettet, eller har svindlerne lavet et en fup annonce, som du har svaret på?

Der er med jævnlig fup annoncer på den blå avis.

• steen W Tilmeldt: jul 2013
    Svar: 10
    4 år siden

hej.
    Hold dig langt fra den mail !!
    Som Brian L siger er det fup. Jeg har selv fået en mail meget lig din, blot ang. en Ara.
    Den kom efter at have skrevet på DBA. Det skal siges at personen med annoncen på DBA ikke havde noget med svindleren at gøre, da jeg også snakkede med ham på telefon.

Mvh
    Steen W

4 år siden

Jeg er medlem af den gruppe som er linket af Sofie J. øverst i denne tråd. Og der havde jeg skrevet at jeg var på udkig efter en grå jaco og om hvad folk synes jeg skulle gøre med den stille fugl dér.
    Og dagen efter slår hende anna (svindleren) en annonce op i gruppen dér med de fugle uden pris på. man skal så kontakte hende via mail. Jeg sender hende en mail og får hele smøren som jeg har kopieret herind til. Og der var også 6 billeder med ca.

4 år siden

Men jeg skal højest sandsynligt ud og kigge på den stille gøje i Holbæk Jeg glæder mig utroligt til at se hvad det er for en lille gøje jeg tænker på hele tiden

• Marie N Tilmeldt: feb 2013
    Emne: 1
    Svar: 26
    4 år siden

Jeg kan stærkt anbefale Jette Kristensen, som er en kanon opdrætter.
    Hun har nogle skønne fugle.
    - Jeg skal selv have en unge fra hende i uge 34.

En anden god opdrætter er Inge Larsen (?)

Derudover så skal man ikke vælge billigst. Hvis man vil ha en fugl så må man betale prisen. Ellers vil jeg ikke mene man er seriøs.

Folk der ikke vil betale prisen har også tendens til ikke at ville ofre penge på dyrlæge (som er ret dyrt når man har fugl) og det er også oftest dem som ikke ved hvad de går ind til og så ender fuglen som vandre pokal.

En jaco er en klog fugl og den binder sig til sin ejer.
    Så det er vigtigt at du tænker over om du kan give den hvad den har brug for, for sådan en fugl bliver gammel.
    Og det er ikke fair bare at sælge videre når den ikke er spændende mere eller man indser hvor meget de larmer.

Jeg har selv købt "en brugt fugl".
    Jeg har været nødsaget til at have en healer inden over, for han kan være ret så strid og der fik jeg blot bekræftiget det jeg frygtede mest.
    Nemlig at han bare sidder og venter på hans gamle ejer henter ham igen.
    Han synes vi er ok, men der er mange ting vi ikke kan med ham, for det var "de ting han havde med sin gamle ejer".

Så jeg synes det er vigtigt at man tænker det godt igennem før man får en fugl..
    Det er dig der vælger den og ikke omvendt.
    Du har en masse venner/familie men den har kun dig (og din kæreste) så den vil helt automatisk blive glade for jer/afhængige af jer.

Udover det, så vil jeg påpege at det bur er alt for lille!
    Min grå jaco har et bur på 104*71*165 ..

Derudover er tremmeafstanden vigtig..
    2 cm er passende til en jaco, vil jeg mene.
    Mindre kan være farligt for den..

4 år siden

Okay mange tak for jeres svar og tid på at i har tænkt på mig
    Jeg har desværre ikke alle pengene endnu. Så jeg bliver nød til at vente til at jeg har råd til at give den et perfekt værelse Vi har desværre heller ikke så meget plads at tilbyde den. Så vi vil næsten ikke have plads til os selv hvis vi også skulle have et fair bur til fuglen. Så det må vente til at vi står i en meget bedre situation Det er det bedste.

Jeg læste bare et sted at buret minimum skulle være de mål dér som jeg har skrevet Men jo større jo bedre!

• Roland I Tilmeldt: jul 2013
    Svar: 1
    Fotoalbum: 1
    4 år siden

Ja,jeg ville også sige Jette Kristensen,der har jeg fået min Grå fra,har aldrig haft en papegøje der er så kælen som ham,men,men,lad være med at se på prisen når du køber fugl,se om i passer sammen,og betal,så er du heldig at kunne være sikker på at få dig en god papegøje,hel og lykke med at finde en sød og rask en.

4 år siden

Mange tak.

• Ole N Tilmeldt: jul 2017
    Svar: 1
    3 måneder siden

Hej nu som jeg er fuglemand synes jeg det er en dårlig ide at holde fugle i sådan en bur og de kræver masser af tid og så når i bliver træt af den hvad så og hvis men ikke ved så meget om papegøjer er der nok ikke lige der i skal starte med at anskaffe sådan nogle

Svar til: Køb af grå jaco.

Bazoom bruger cookies til at huske dine indstillinger, målrette annoncer og til statistik.         Læs mere...